Van een full service makelaar mag je verwachten dat degene je tijdens het complete verkoopproces continue adviseert en je al het werk uit handen neemt. Het traject van A tot Z vanaf het advies geven over de vraagprijs tot en met de nazorg.
In de praktijk hebben makelaars niet allemaal een gelijke werkwijze en/of aanpak hebben. De diensten en aandacht van een groter kantoor kunnen wel eens afwijken van een eenmanskantoor. Natuurlijk kan je verwachten dat de makelaar zijn werkwijze en aanpak met je gaat doorspreken en duidelijk af te stemmen op je persoonlijke wensen.
Kennismakingsgesprek & waardebepaling
Wanneer je een makelaar uitnodigt voor een kennismakingsgesprek zal degene je informeren over de algemene marktomstandigheden, de gemiddelde verkoopprijzen in de omgeving en de verkooptijden. Hij of zij zal de woning bekijken en vaak meteen een eerste inschatting van de opbrengst (waardebepaling) en de verwachte verkooptijd kunnen geven. Natuurlijk zullen ook de kosten en de overige voorwaarden van de makelaar worden besproken. Dit eerste gesprek is doorgaans gratis.
Opdracht tot dienstverlening en verkoopdossier
Nadat je de opdracht hebt verstrekt en de opdracht tot dienstverlening (met de definitieve vraagprijs daarin) hebt getekend zal de makelaar gaan starten met het vormen van je dossier. Hierin zitten alle belangrijke stukken, denk aan inzage in het eigendomsbewijs, kadastrale recherche, kosten en lasten van je woning, eventueel tekeningen, taxatierapporten en overige juridische correspondentie. Al deze stukken heeft de makelaar nodig om gegadigden straks goed te kunnen informeren.
Start verkoop
Daarna zal de makelaar beginnen met de verkoopactiviteiten. Er zal een te koop bord of raambiljet worden aangebracht en de makelaar maakt een verkoopbrochure met foto’s, eventueel plattegronden, 360 graden foto’s en woonclips. De makelaar zal de woning plaatsen op hun eigen website en op de verschillende overkoepelende websites, waarvan de belangrijkste Funda is. Het eigen netwerk van de makelaar wordt persoonlijk geïnformeerd, vaak gebruik makend van social media.
Bezichtigingen uitvoeren
Als er geïnteresseerden je woning willen bekijken zal de makelaar de rondleiding geven.
Je hoeft daarbij niet aanwezig te zijn, wellicht ook beter van niet. De meeste bezoekers willen toch graag rustig rondkijken om de woning goed te kunnen bekijken. Bij echte belangstelling volgt wel een tweede bezichtiging, waarbij allerlei details aan bod kunnen komen.
De onderhandelingen
Uiteraard zal de makelaar je continue op de hoogte houden van al de vorderingen en resultaten van de bezoeken. Als de gegadigde serieus is volgt er vaak een bod. De makelaar zal dit met je bespreken en je adviseren wat betreft een vervolg bod. De makelaar informeert en adviseert, jij bent degene die uiteraard zelf de beslissingen neemt, welke de makelaar voor je uitvoert.
Opmaken koopcontract
Wanneer er overeenstemming is bereikt over de prijs en overige voorwaarden zal de makelaar de koopakte opstellen. De makelaar dient natuurlijk met de wensen van de koper rekening te houden, maar zal hierbij vooral jouw belangen hier voorop moeten stellen. Jij bent tenslotte de opdrachtgever. De makelaar stuurt een exemplaar van de gemaakte koopakte naar de notaris.
Na de verkoop van de woning
De nieuwe koper zal de woning meestal moeten laten taxeren in verband met de hypotheekaanvraag. Jij dient aan deze taxatie mee te werken, en ook de taxateur de gewenste en gevraagde informatie te verstrekken. Het kan zijn dat de koper nog een bouwkundige keuring laat uitvoeren om precieze zekerheid te krijgen over de bouwkundige staat. Dit kan natuurlijk ook al in een eerder stadium gebeurd zijn.
Inspectie en notariële overdracht
Het is gebruikelijk om de woning samen met de makelaar(s) en koper te inspecteren voordat de notariële overdracht plaats vindt. Jij kan dan ook de meterstanden noteren en afspreken wie deze aan de energiebedrijven doorgeeft. Van de notaris heb je inmiddels een concept van de akte van levering gekregen plus een financiële afrekening. De notaris draagt verder zorg voor de aflossing van de hypotheek, het doorhalen van de hypotheek in het hypotheekregister en de betaling aan de makelaar.