Een eerste indruk kan je nooit overdoen! Zo vergaat het de kijker ook die je woning binnen stapt. 90% van deze potentiële kopers besluit in minuut nummer 1 immers al of ze het huis wel of niet willen hebben. Het kopen of verkopen van een huis is veel meer dan alleen een zakelijke transactie, het is een gevoelskwestie. Het eerste beeld van de woning op internet, het eerste gevoel wanneer je deze woning binnenstapt, de sfeer en de ruimtes bepalen of je wel of niet dat ene huis wilt kopen. Alle rationele argumenten komen later pas. Vooral voor de meeste vrouwen is dit van groot belang. Waar mannen ook nog wel proberen om rationele argumenten te blijven verzamelen gaat de vrouw meer af op haar intuïtie en haar gevoel. De eerste indruk van je woning verdient dus heel zeker veel aandacht.
Huis stylen voor verkoop
Eerste indruk
Zoals gezegd, een eerste indruk maak je maar één keer. Dit is (als je deze hebt) je voortuin en ook je voordeur. Verwijder dooie plantjes uit je tuin en maak deze onkruid vrij. Verwijder ook het mos tussen de tegels. Maak je voordeur van buiten goed schoon. Een lakje erop kan wonderen doen. Kijkers blijven hier toch even staan wachten tot er iemand open doet. Woon je in een flatportaal maak deze dan ook schoon. Wat fleurige plantjes maken het wat persoonlijker en gezelliger.
Brandschoon
Dit klinkt heel logisch en toch wordt het niet altijd gedaan. Schoon is voor de één niet wat schoon is voor de ander. Zorg er voor dat je woning overdreven schoon is. Vooral de keuken, badkamer & toilet mogen glimmen zoals ze nooit eerder gedaan hebben. Alsof je in een showroom rond loopt. Voorkom ook nare & muffe geurtjes in deze ruimtes en werk eventuele schimmel- en vochtplekken weg.
Opgeruimd
Ruim alle overbodige spullen in de woning op en wees hierbij zeer kritisch. Des te minder spullen, des te beter. Laat slechts de dagelijkse gebruiksvoorwerpen staan. Doe de rest (jassen, schoenen, boeken, speelgoed, etc) in dozen en zet ze ver weg, het liefste uit de woning. Het kost wat tijd maar het de woning geeft meer rust en ruimte.
Veel licht
Zorg voor zeer veel licht in huis, zowel natuurlijk licht als de sfeerverlichting. Maak de ramen schoon van binnen en van buiten, doe de gordijnen open, houd de vensterbank leeg, zodat er veel licht binnenkomt en verlicht donkere hoekjes in huis tijdens de bezichtiging. Sfeerverlichting brengt uiteraard gezelligheid en sfeer. Overdrijf dit niet, zie punt opgeruimd
Neutrale kleuren
Een ieder heeft zijn eigen smaak. Laat je woning daarom zo neutraal mogelijk, geen felle kleuren of drukke prints. Een kijker kan zich prima richten op de mogelijkheden om de woning naar eigen keuze in te richten als deze zo neutraal mogelijk is. Mochten je muren fel gekleurd zijn kan je er voor kiezen om deze ook in een neutrale kleur te schilderen. Wel wat werk maar het bevorderd zeker de verkoop van je woning.
Geef de ruimtes een concreet doel en maak ze extra groot
Geef elke ruimte in huis een duidelijke functie, zodat kopers de potentie van elke kamer zien. Iedereen houdt van ruimte, zorg daarom dat je de ruimte creëert. Haal kleinere meubels weg. Benadruk één mooi centraal punt in de ruimte, zoals bijvoorbeeld een open haard en zet je meubels in die richting. Het vizier van de kijker gaat dan die kant op. Daarnaast moet er genoeg ruimte zijn om door de woning te lopen. Voor een ruimtelijk effect kan je de meubels iets van de muur zetten.
Geen achterstallig onderhoud
Mensen hebben het liefst een huis dat helemaal af is. Afgebladderde verf, loszittende plinten, lekkende kranen of piepende deuren geven het idee dat er nog veel onderhoud moet gebeuren. Zorg er dus voor dat er geen achterstallig onderhoud is.
Huisdieren even weg
Veel mensen zijn geen fan voor huisdieren. Het is beter om deze dieren tijdens de bezichtiging dan niet in huis te hebben. Haal ook de dierenspullen weg. Als mensen een mand voor de hond zien staan of etensbakjes zijn ze eerder geneigd te letten op ‘vieze geurtjes’. En mochten mensen geen dierenfans zijn (of allergisch) dan ontstaat hierdoor de kans dat ze de woning niet eens meer willen kopen. Als u het weghaalt zien ze het niet. Ruiken ze het meestal ook niet eens. Lucht het huis voor de zekerheid toch even goed op de dag van de bezichtiging.
Ben zelf ook weg
Zonder de aanwezigheid van de verkopers kunnen potentiële kopers veel meer vrijuit kijken naar en praten over de woning. Ze kunnen geen verkeerde dingen zeggen die jou wellicht kwetsen. Hoewel je de woning als geen ander kent is het toch beter als je tijdens de bezichtigingen even de deur uit gaat.
Huur meubels
Bij een leegstaand huis is het moeilijk om de potenties van de woning in te schatten. Het kan daarbij zeker helpen om tekeningen te laten maken van de verschillende indelingsmogelijkheden. Een andere mogelijkheid is om tijdelijke meubels in te huren. Een ruimte lijkt echt groter wanneer er meubels in staan.
Huur een verkoopstyliste in
In andere landen zoals Engeland en Amerika is dit de normaalste zaak van de wereld. In Nederland maken steeds meer makelaars hiervan gebruik. De invloed van verkoopstyling is namelijk enorm. Een verkoopstyliste zorgt ervoor dat uw woning helemaal klaar gemaakt wordt voor de verkoop. Hij/zij geeft tips en adviezen over de inrichting, accessoires en ze zorgt voor voldoende ruimte en rust.