Gefeliciteerd, je hebt je droomwoning gevonden. Nu nog naar de notaris zodat de eigendomsoverdracht geregeld kan worden.
Wat doet een notaris?
Een notaris is een openbaar ambtenaar welke bevoegd is om authentieke akten op te maken en rechtsgeldig te laten verklaren, ze in bewaring te houden en er grossen, afschriften en uittreksels van uit te geven.
De notaris is de laatste schakel in het aankoopproces. Hij gaat voornamelijk over het financiële deel van de koop. De notaris maakt op basis van de koopovereenkomst een akte van levering.
Onderzoek
Daarvoor moet hij behoorlijk wat onderzoek doen. Bijvoorbeeld of de verkoper wel gerechtigd is om de woning te verkopen. Misschien komt de woning uit een gedeelde erfenis of ligt de verkoper in scheiding en heeft de ex-partner recht op een gedeelte. Ook wordt onderzocht of er schulden rusten op de woning of er beslag op is gelegd.
De notaris kent al de juridische haken en ogen en zoekt dat haarfijn uit. Wellicht is er sprake van erfpacht. De huisbezitter betaalt in dat geval een vergoeding om van de grond gebruik te maken. De erfpacht kan op een vaste datum eindigen. Vraag is of deze verlengd moet worden en onder welke bepalingen. Ook onderzoekt de notaris of er melding is van erfdienstbaarheden, denk aan het recht van overpad.
De notaris zorgt ervoor dat het bezit van de woning overgaat op de koper. De oude hypotheek wordt dan afgelost en de nieuwe hypotheek wordt in het kadaster ingeschreven. Tevens meldt de notaris de akte van levering aan bij het kadaster, zodat iedereen op de hoogte is van de nieuwe eigenaar.
Wie maakt die keuze, verkoper of koper?
Dit antwoord hangt volledig af van de afspraken die verkoper en koper hebben gemaakt in de koopovereenkomst. Simpel gezegd, degene die betaald, bepaald. Ook welke notaris het wordt. Hieronder een aantal voorbeelden.
Kosten koper (k.k.)
De meest bekende vorm die het meeste voorkomt, er is een verkoopprijs afgesproken van laten we zeggen € 150.000,- k.k.’ of ‘kosten koper’. Dit houdt in dat de notariskosten/kadasterkosten van de leveringsakte en de overdrachtsbelasting op conto komen van de koper. Dat is degene die het voor het zeggen heeft welke notaris de overdracht uiteindelijk gaat uitvoeren. Als verkoper kan je wellicht een voorkeur uitspreken maar uiteindelijk heb je niets te zeggen in deze.
Vrij op naam (VON)
Dit zie je voornamelijk bij nieuwbouw. Er wordt dan een woning aangeboden voor bijvoorbeeld ‘€ 250.000,- VON’. Dit betekent dat de notaris/kadasterkosten van de levering en de eventuele overdrachtsbelasting (bij nieuwbouw overigens voornamelijk omzetbelasting) op conto van de verkoper zijn. In principe is het een all in-tarief dat de koper betaalt. De projectontwikkelaar van de nieuwbouw heeft het voor het zeggen welke notaris gekozen wordt. Logisch voor bouwprojecten: 1 projectnotaris die van alles op de hoogte is.
Kosten verkoper
Deze optie wordt aldoor populairder. Hiermee wordt over het algemeen bedoeld dat de verkoper de notariskosten van de leveringsakte betaalt. De kadasterkosten en de overdrachtsbelasting zijn echter wel op conto van de koper. Voordeel hierbij voor de verkoper is dat diegene de keuze voor de notaris heeft.
Tarieven notaris
Er is geen vast overzicht met tarieven die elke notaris vraagt. Dit hangt af van de notaris die er gekozen wordt en van de specifieke taken die hij/zij voor jou exact uitvoert. Je kan een notariskantoor altijd vragen om van tevoren een vrijblijvende opgave te doen van de voorziende uitgaven. De beloning van de notaris wordt bepaald aan de hand van de exacte situatie van de uitgevoerde taak. Een notaris kan eveneens kosten in rekening brengen wanneer een akte wordt stopgezet. Hierbij wordt het te betalen bedrag gebaseerd op de tijd die besteed is, de kwalificaties van belanghebbende personen, eventuele spoedbehandeling, gevraagde specialisaties en het financiële belang van het hele gebeuren.